dinsdag 3 juni 2014

CD Review: Nielson - Zo van ah Yeah




De laatste maanden hebben jullie artikelen voorbij zien komen met mijn favoriete muzieknummers van dat moment. Ik heb nog nooit een review geschreven over een muziek album, maar vandaag ga ik het eens proberen  Muziek is namelijk ook een belangrijk onderdeel uit mijn leven. 


De eer voor mijn eerste review over een muziek album gaat naar de debuutplaat van Nielson, 'Zo van ah yeah'. Ik denk dat iedereen, in ieder geval elke dame, wel het nummer 'Beauty & de brains' kent en waarschijnlijk ook wel volledig kan meezingen. Na zijn deelname aan De Beste Singer-Songwriter sloeg deze single in als een bom! Op dat moment vond ik het wel een leuk en catchy nummer, maar voor de rest had ik niks met Nielson. Ik keek dan ook heel het programma niet. Sinds kort is het derde seizoen van De Beste Singer-Songwriter begonnen en ben ik het toch maar eens gaan kijken. Wat een goed programma! Zijn single samen met Miss Montreal 'Hoe' was natuurlijk ook een grote hit. Het perfecte zomer liedje en wederom kan iedereen het meezingen. Ik heb Nielson vorig jaar op Strandfestival Zand gezien en dat was wel leuk, maar je kent dan nog te weinig nummers van hem. Toen ik later in het jaar aan het kijken was in de agenda van de Effenaar zag ik dat Nielson kwam. Toen heb ik samen met een vriendin kaartjes gekocht voor zijn clubtour op 13 April in de Effenaar in Eindhoven. Het leek me vooral gewoon heel gezellig en ik ging niet eens zo zeer omdat ik een mega fan ben van Nielson. Omdat ik daar heen zou gaan heb ik zijn debuut album gekocht omdat ik wel zijn nummers wilde kennen voor de show. Wie mij een beetje goed kent weet namelijk dat ik het liefst kei hard meezing (lees krijsen/schreeuwen).  Voordat ik mijn mening geef over het album, eerst wat algemene informatie erover.

Het album 'Zo van ah yeah' bevat 13 nummers, lekker veel dus. Op zijn album staan ook zijn grote hits zoals 'Beauty & de brains', 'Hoe', 'Mannenharten. en natuurlijk zijn laatste single 'Kop in het zand'. Dit zijn alle nummers die erop staan:

1. Als ik naar je kijk
2. Kop in het zand
3. Beauty & de brains
4. Geef het maar aan mij
5. Jaloers
6. Te
7. Voordat je weggaat
8. Mannenharten (met BLØF)
9. Dompel me onder
10. Klootzak
11. Hoe (met Miss Montreal)
12. We gaan door
13. Als ik door de nacht reis

Als ik eerlijk ben was ik erg onder de indruk van het album toen ik het voor de eerste keer hoorde. Want wat was het leuk! Wauw, Nielson is echt een hitmachine zoals Eric Corton het al eens zei. Als je de cd op hebt staan ben ik altijd heel vrolijk. Er staan veel catchy nummers op met een leuk verhaaltje. Dat is ook erg typerend voor de nummers van Nielson. Hij vertelt een verhaal met zijn nummers. Als je bijvoorbeeld het nummer 'We gaan door' luistert is dit duidelijk. Het gaat er in dit nummer over dat je het even niet meer weet en het allemaal niet meer zo lekker loopt, maar dat je juist niet mag opgeven, door moet gaan en het wel goed komt. Tenminste ik denk dat het daar over gaat. Dus sorry Nielson als het niet klopt ;). Een echt  vrolijk nummer is 'Voor dat je weggaat'. Dit vind ik ook wel een van de leukste nummers van het album. Ook 'Als ik naar je kijk' is erg prettig om naar te luisteren. Je wilt meteen mee klappen, meezingen en lekker dansen. Voor alle vrouwen die denken dat mannen soms een ongelooflijke klootzak zijn staat er ook een nummer op, namelijk 'Klootzak'. Heerlijk toch dat je dan even heel hard klootzak mee mag zingen/schreeuwen ;). Er zitten niet alleen maar up tempo en catchy nummers op de debuutplaat van Nielson, maar ook twee juist wat serieuzere en rustigere liedjes. Namelijk 'Geef het maar aan mij' en 'Dompel me onder'. Persoonlijk vind ik 'Dompel me onder' het mooiste nummer van het album. Een regel uit het nummer: 

                                              'Geef me een blik op jou en ik weet, ik weet
                                               Een blik op jou dat ik leef'

Ik baalde dan ook echt dat dit nummer niet werd gezongen tijdens de clubtour. Ik kan over elk nummer wel iets zeggen, maar dan blijf ik bezig. Zoals je wel kan lezen ben ik erg tevreden en blij met het album van Nielson. Om een korte samenvatting te geven. Het album is erg vrolijk met ook nog wat rustigere liedjes die echt een verhaal vertellen. Het zijn eigenlijk allemaal hits met fantastische zang van Nielson.Ondanks dat ik helemaal niet zo van Nederlandstalige muziek ben vind ik Zo van ah yeah helemaal te gek! Ik draai dan ook regelmatig de cd. Nielson ik kijk al uit naar je volgende single en alle nummers die je nog meer gaat schrijven!

Wil jij ook de debuutplaat Zo van ah yeah van Nielson bestellen kijk dan even op bol.com


Ook wil ik nog even iets zeggen over de "Zo Van Ah Yeahclubtour van Nielson. Ik wist eigenlijk totaal niet wat ik er van moest verwachten. Toen ik aankwam bij de Effenaar stond er al meteen een onwijs lange rij bij de deur, met voornamelijk toch veel meiden. Wat ook wel de verwachting was. Gelukkig ging de rij heel vlot naar binnen en hebben we niet heel lang hoeven te wachten. Naarmate Nielson zou beginnen werd het steeds drukker en zag ik toch nog veel meiden van mijn leeftijd (tussen de 18-30 jaar) en ook nog best wel wat jongens. Natuurlijk ook een paar vriendjes die verplicht mee moesten en heel verveeld keken. Toen het eenmaal begon was het meteen een groot feest! Het was erg gezellig, goede muziek en een leuke performance van Nielson en zijn band. Er werd gedanst en veel meegezongen. Ik was het dan ook totaal niet eens met een artikel dat in het Eindhoven Dagblad stond. Daarin werd juist beschreven dat er voornamelijk meisjes waren met een leeftijd van 3 tot 16 jaar en dat er niet veel beweging in zat. Ik vraag me af of ze er überhaupt wel zijn geweest want ik ging uit mijn dak samen met mijn leeftijdsgenoten. Aan het einde van de show kon je ook nog met Nielson op de foto. Ik wilde nog wel, maar helaas voelde mijn vriendinnetje die mee was zich niet zo goed dus zijn we naar huis gegaan. Dus ook nog even complimenten naar Nielson dat hij tijd vrij maakt voor zijn fans! Ik zou zeker weer naar zijn volgende clubtour gaan. Gelukkig ga ik dit jaar weer naar Strandfestival Zand, dan kan ik Nielson weer een keer live zien. Dat wordt vast weer een feestje!



Bron: Foto's

2 opmerkingen :